Coaching

Lelki edző

5+ 1 ok, hogy miért jó meditálni

avagy meditálás kezdőknek

2019. november 14. - Lelki edző

Nem vagyok egy nagy meditáló, de néha szoktam, illetve sokszor más módszerrel nyugtatom le magamat és az elmémet. Azért írok erről, mert korábban jött egy ilyen kérés. Most jutottam ide, hogy ezzel kapcsolatban is elmélkedjek.

Sokan, ha meditálásra gondolnak, akkor arra gondolnak, amire én is gondoltam régen, egy-másfél órás meditálásra, gyertyára és zenére.

A meditálás nem kell, hogy hosszú legyen. Egy 5-10 perces meditáció is igen eredményes lehet. (Ez olyan, amikor valaki lefekszik délután és alszik negyed órát). Az is jó, mert ilyenkor kikapcsolja a tudatos agyát. Ha valaki kezdő, akkor különben is érdemes ilyen időtartamú meditációval kezdeni és/vagy vezetett meditációt hallgatni, hogy kevésbé vigyenek el a gondolatok.

A legtöbb embernek ez a legnehezebb, hogy ne azon agyaljon eközben, hogy vacsorát kell csinálni, mosni kell vagy milyen sok a munkája és már előre utálja a holnapi napot. Itt a bal agyfélteke kikapcsolása a lényeg és a jobb agyféltekét próbáljuk előhívni.

Talán ezért is jó, ha rövid idővel kezded el, mert ennyi időt talán nem sajnálsz magadtól. 5 perce, ha nincs valakinek egy nap saját magára, az nem túl jó. Ott valószínű, hogy van valami emögött (megfelelési kényszer, túlzott kontroll stb.)

Nem egyszerű másra gondolni, mert ha az jár a fejedben végig, hogy csak ne agyaljak, akkor végig ez megy a fejedben. Szóval nem kell görcsölni és akarni, sikerül, ahogy sikerül. Ha elkalandozol, ne haragudj magadra, semmi gond.

lelek.jpg

Milyen előnyei vannak a meditálásnak?

1. Szánsz magadra időt

Nagyon jó, ha szánsz magadra mondjuk 10 percet, akárhogy is sikerül a meditáció, te szántál magadra és az egészségedre egy kis időt. Dicséretes dolog! Legyél büszke magadra! Idővel jobban megy majd. Mindenki kezdi valahol. Én legelőször azt csináltam, hogy belégzéskor valami pozitívra gondoltam, kilégzéskor negatívra. Mintha kifújnám a rosszat és be a jót.

Vagy azt is szokták javasolni, hogy először csak próbálj csendben lenni és nyugodt maradni, lehetőleg nem pörgetni az agyad.

2. Kilépsz a mókuskerékből egy kicsit

Eltávolodsz kicsit a problémától térben és időben. Nem azzal foglalkozol, nem görcsölsz rá. Éppen ezért lehet, hogy be is ugrik majd valami új és kreatív dolog. Persze, ha ezt is nagyon akarjuk, akkor kevésbé valószínű, hogy megtörténik. Csak legyél!

3. Lecsillapítod a gondolataidat, főleg a bal agyféltekédet

Idővel azért megtanulod, hogy egyre kevésbé gondolkozz ez idő alatt.

Egyébként ezt nemcsak meditáció közben próbáld időnként kerülni, hanem az életben is. Amin már agyalni kell ott, valami nem stimmel. Ott az agy és a szív összevesztek, ott lehet, hogy a félelem nagyobb benned, mint a szeretet. Gondolkodj azon mi lehet az oka annak, hogy ennyire feldúl téged bármi.

Emésztgesd azt a gondolatot, hogy mi lenne, ha nem nem agyalnál mindenen? Meglennél a gondolataid nélkül? Ki vagy te a gondolataid nélkül? Te a gondolatod vagy?

Itt egy videó egy agykutató hölgyről, aki agyvérzést kap egy reggel és átéli belülről, milyen, amikor elveszti a bal agyféltekéjét.

A videót itt érheted el: https://www.ted.com/talks/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight?language=hu

Mit mond neked ez a videó?

4. Vizualizálj megnyugtató, pozitív dolgokat

Megpróbálhatsz pozitív képeket látni magad előtt, ez már a vizualizáció, de ehhez is jó, ha kicsit lenyugtatod magad. Mondogathatsz magadnak megerősítő mondatokat, amivel tudsz azonosulni.

Ne olyannal kezd, amit nem tudsz elhinni, mert akkor végig tiltakozni fog az elméd. Kezd kicsiben.

Büszke vagyok magamra, mert csinálom a meditációt mindennap és teszek magamért!

Büszke vagyok magamra, mert végre levittem a szemetet, lehet ez bármi, de kezd olyannal, amit igaznak érzel.

Véleményem szerint a 100% egészséges vagyok, (ha éppen beteg vagy), vagy van valamilyen egészségügyi problémád, nem "megy be", és csak feszültséget kelt, ami meditáció alatt nem szerencsés.

5. Csökkenti a stresszt, a negatív érzéseket

Mindenhol ezt hallod, hogy ne legyél stresszes. Na, de hogyan?

Nekem az EFT a bevált módszerem erre, de a légzés, meditáció is nagyon jó tud lenni.

Meg sok-sok dolog tud segíteni, hogy csökkentsd a stresszt.

Írtam erről korábban: https://lelkiedzo.blog.hu/2018/09/11/20_1_stresszoldo_modszer_amit_probalj_ki_ha_rossz_a_kedved

Persze, ha komoly a probléma, akkor ezek nem biztos, hogy önmagukban elegendőek lesznek, akkor érdemes segítséget kérni.

Az egészséged szempontjából is hasznos, ha nem stresszelsz, ha szánsz magadra időt, akkor később nem kell időt szánni a gyógyulásra!

+1 a végső célja a meditációnak egy magasabb fokú önismeret, a béke elérése

Tudok és merek saját magammal maradni percekre, később akár órákra.

Nem ijedek meg attól, amit tapasztalok, amilyen gondolataim jönnek.

A meditáció egy ugrás: először a fejtől a szívig, majd a szívtől a létig. Egyre mélyebbre és mélyebbre hatolsz magadban, ahol a számítgatásokat hátra kell hagynod, ahol minden logika értelmét veszti. (Osho)

Szóval, ha tudsz kitalálhatsz valamilyen rituálét magadnak, amikor magadra figyelsz és nevezd bárhogyan a lényeg, hogy segítsen neked kikapcsolni, csökkenteni a stresszt és közelebb kerülni saját magadhoz, ahhoz, hogy ki is vagy te valójában.

Minden meditáció elősegíti a megvilágosodást vagy rávilágít, hogy mi áll még az útjában.

(Rüdiger Dahlke)

Nyilván vannak a meditációnak magasabb szintjei, abban én nem vagyok még jártas, így én a saját véleményem tudom leírni. 

buddhizmus.jpg

Én elsősorban az EFT-vel kezelek embereket és stresszoldásra is ezt használom és vannak olyan részei, amik meditálásra is használhatóak.

Nekem ma már ez a meditációm, saját magam kezelése és most belekezdtem egy lelki béke gyakorlatba is, amit szintén EFT-vel csinálok.

Mindenki olyat válasszon, amivel tud azonosulni és be tud építeni a mindennapjaiba.

A cél, hogy kicsit csillapítsuk az elménket, a stressz-szintünket és szembe merjünk nézni saját magunkkal.

Aki kifelé néz, álmodik, aki befelé, felébred. (Carl Jung)

Képek: Pixabay

Elérhetőségeim:

Heinrich Nóra

www.lelkiedzo.hu

06-20-363-13-88

A bejegyzés trackback címe:

https://lelkiedzo.blog.hu/api/trackback/id/tr5015306386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.