Kineziológia + EFT

Lelki edző

Lelki edző

5 ok, hogy miért ne a kitűnő tanulás legyen a cél

avagy mi a baj az iskolarendszerrel

2019. június 20. - Lelki edző

Miért írom ezt a cikket?

Most volt az iskolákban az évzáró és mindenki ilyenkor erősen koncentrál a bizonyítványra és a jegyekre.

De mit fog érni vele a gyereked 10-20 év múlva?

Emlékezni fog a tanultakra? Aligha…

Mielőtt leszidod vagy agyondicséred a gyermeked, gondold át magadban őszintén, hogy neked miért fontos, hogy jó jegye legyen?

Áss le jó mélyre. Mi motivál? Miért gondolod, hogy neki ez jó lesz vagy hasznos később?

Azt szeretnéd, hogy többre vigye, mint te. Ez akkor fog megtörténni, ha valaki kitűnő? Ez biztos?

Vagy csak azért szeretnéd, hogy ő legyen a kitűnő tanuló, mert akkor lehet vele dicsekedni?

Mielőtt valaki azt hiszi, hogy irigységből írom ezt, én is kitűnő tanuló voltam, még a főiskolán is és azt gondolom mindent összevetve nem érte meg, és, hogy sajnos egy iskolai jegy nem mér sokat és nem predesztinál előre semmit és a legtöbb olyat, ami fontos az életben nem az iskolában tanultam meg. Nyilván van, amire készít az iskola, de ez nem igazán az élet. Erre ma már igen sok ország rájött és finnek például igen csodás iskolarendszerrel működnek.

1. A kitűnő tanuló valószínűleg meg akar felelni (ez hajaz az előző cikkre, a többi nem fog)

Egy gyerek 6-7 évesen nem azért kezd el jól tanulni, mert belátja és felfogja, hogy ha jól tanul, akkor majd gazdag lehet és sikeres, hiába is mondják ezt neki a szülei, a tanárai. Nem azért kezd el tanulni, mert látja előre a jövőt, hanem azért, mert meg akar felelni. Ezt mondták a nagyok, ezt lesz a legjobb, ha követem, biztosan igazuk van. De nem biztos, mert szerintem sok szülő azért akarja, hogy a gyereke jól tanuljon, sőt a legjobban, mert akkor olyat ér el, amit ő nem tudott. Esetleg dicsekedni szeretne vele, hogy milyen okos a gyereke. De jó lenne, ha tudnánk, hogy a kitűnő tanulók nem mindig sikeresek, sőt. Gyakran olyan készségeket nem szereznek meg, amiket a többiek iskola mellett és helyett megszereznek.

Lehet, hogy sokan azért örülnek, ha a gyerekük kitűnő, mert akkor levesz a vállamról terhet és nem kell vele külön tanulni. Nem kell vele foglalkozni, mert már úgysincs rá idő, a munka, az otthoni teendők és egyebek mellett.

Ha egy gyerek okos és erőfeszítések nélkül is megjegyez mindent az órán és alig tanul és mégis jó jegyeket kap az más. De ha valaki órákat tanul, magol valamit és teljesen ki van készülve, ha nem kap 5-t, és nem tud aludni és fáj a hasa, ha iskolába kell menni és megutálja az olvasást, az nem jó és nem éri meg.

Itt tehát arról beszélek, hogy a görcsösen és fájdalmakkal megszerzett jegy nem éri meg, hosszú távon akár megbetegszik és akár meg is unhatja. Márpedig ma hosszú távban gondolkozunk.

Miért nem éri még meg?

stressz4u.jpg

2. Nem tanul meg gondolkozni

Nagyon kevés olyan sikeres embert ismerek, aki kitűnő tanuló volt. Nyilván van ilyen is. De véleményem szerint, ha valaki mindig azt mondja vissza, amit a tanár kér, amit a tanár elmondott, ami a könyvben van, akkor nem tanul meg gondolkozni, csak hosszú szövegeket bemagolni, ami csak akkor hasznos, ha színész akar lenni :)

A kritikus gondolkozás, hogy megkérdőjelezek valamit, az nem jellemző a kitűnő tanulóra. Ő elfogadja, hogy az úgy van, mert az van a könyvben és azt mondja a tanár.

Ma már tudom, hogy, amit az iskolában tanulunk sajnos rengeteg esetben elavult és ma már olyan gyorsan változik a világ, hogy az iskolarendszer nem is tud hozzá alkalmazkodni. Nem a tanárokat hibáztatom, mert ezen sajnos nem tudnak változtatni, az egész rendszert kellene megreformálni. És sokan igyekeznek a maguk módján a poroszos iskolarendszeren változtatni, ami dicséretes, mert szerintem igenis az egyik leghasznosabb és fontosabb szakma a világon gyerekeket tanítani és hatással lenni az ő jövőjükre, gondolkozásukra.

gondolkozni.jpg

3. Esetleg kihagy olyan dolgokat, amiket egy bizonyos korban kellene megélni

Én például erősen sajnálom, hogy kimaradt mind a kamaszkorom, mint a bulizós korszakom, mert otthon ültem mindennap és este 10-ig tanultam akár. Ez egy kéttannyelvű iskolában, ahol általában 8 óránk volt, simán előfordult. Én egy kicsit sajnálom, hogy nem mentem el több buliba és én még a sportolást is hanyagoltam sokszor amiatt, hogy tanulok és a karácsony és egyéb ünnepek azzal teltek, hogy még több házit és tanulnivalót kaptunk, mert hát de jó lesz ott 5 nap vagyis meg tudjátok csinálni. Tehát mi a fontos?

4. Nem biztosíték semmire

Az, hogy valaki jól tanul kb. semmire sem biztosíték az életben. Én tudom a saját példámból is. Ma már nem nézik a bizonyítványt, nem kérik el a nyelvvizsga papírt, beszélnek veled és kész. A tárgyi tudás meg ott van a telefonodon és gyorsabban megnézed, mintsem, hogy megjegyezz ennyi információt.

Ha azt a rengeteg energiát, amit a tananyag pontos visszaadására használtam, másra fordítom és egyéb más képességeimet fejlesztem és hobbit szerzek, amiben idővel jó lettem volna, lehet, hogy ma már sokkal előrébb lennék, lehet, hogy nem. De sokszor, ha valamit szenvedéllyel csinálunk előbb-utóbb gyümölcsöző lehet, de ha valaki csak tanul, magol és házit ír, utána már nincs kedve és ereje arra, hogy felkutassa, hogy mihez is ért és ki is ő valójában és miben lenne kivételes tehetsége. Mert szerintem mindenkinek van kivételes tehetsége, csak olyan mélyen elnyomjuk mi is és az iskolarendszer is rátesz egy lapáttal, hogy nem derül ki.

5. Az iskola nem az életre készít fel, olyan szakmája lesz a gyerekednek, amiről ma még nem is tudsz

Ezt is tudjuk ma már. Olyan munkája lesz a gyerekednek, mire kilép az iskolapadból kb. 23 évesen, amire ma még nincs is igény, lehet, hogy még nem is létezik. Hát én nem tudtam, hogy helpdesk-es ajánlatot kapok majd és life coach leszek (94-ben mikor kezdtem az iskolát nem volt ilyen) és EFT terapeuta :) Ugye-ugye?

coaching_puzzle.jpg

 

És bizonyos tantárgyakat előrébb helyez és így bizonyos munkákat is. De azért vannak tehetséges művészek. Azt figyelték meg, hogy a művészet minden országban legalul kullog fontosságát tekintve. Az iskola rendszer úgy van kialakítva, hogy szinte csak a bal agyféltekét edzi és ha megfigyeljük, úgy épül fel, mint a futószalag, amit Henry Ford kitalált. És nem is tévedünk. Az iskolarendszer az egyetemi professzorok, ügyvédek és orvosok pályafutására van tervezve, mindenki másnak eléggé előnytelen a felépítése.

https://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity?language=hu#t-1137903

Mi mindenre NEM tanít meg az iskola?

Néha kicsit úgy érzem, mintha direkt a fontos és hasznos dolgokra nem készítene fel az iskola, hogy azt majd te külön megtanuld valahogyan vagy, hogy jobban irányítható munkás ember legyél, aki nem gondolkozik, ezt is sokan mondják. Nem tudom. Lehet.

- Nem tanít meg kommunikálni, bár ez is feladata lenne, de nem kell. Én visszamondtam mindig amit a tanár, imádták. Nem kellett átfogalmazni sem!

- Nem tanít meg konfliktust kezelni

- Nem tanít meg a párkeresés és párválasztás fontosságára

- Szó sem esik a lelkiségünkről

- Nem tanít kreativitást

- Nem tanít meg arra, hogy csapatban, másokkal együtt működve tudjunk tanulni, dolgozni

- Nem tanít meg arra, hogyan kezeld a pénzed

- Nem tanít meg arra, hogyan állj fel, ha elbuktál

- Nem tanít meg arra, hogyan tartsd meg a párod

- Nem tanít meg arra, hogyan neveld a gyerekedet

- Nem tanít önismeretre

iskolai_jegyek_1.jpg

Én komolyan azt hiszem, hogy az iskolarendszer elavult és forradalmi változásokat kellene véghez vinni benne. Ezt már mindenki tudja szerintem.

Én nagyon szeretném, ha az iskolában lenne arról szó, amit én tanulok. Ha tanulnának a gyerekek stresszoldó technikákat, más nézőpontokat, önismeretet és a negatív, pesszimista életszemlélet szépen eltűnne. Ha végre nem elavult dolgokat tanítanának, amit már régen megcáfoltak. Ha lenne szó arról, hogy a tudatalattid és az érzéseid sokkal jobban befolyásolják az életed alakulását, mint a tudatos (logikus) agyunk.

https://www.youtube.com/watch?v=cGkJ2HIyfuw

Itt jön az I have a dream…

Van egy álmom,

- ahol a gyerekek nem úgy tanulnak, ahogyan én tanultam

- nem azt, amit én

- nem olyan módszerekkel, ahogyan én tanultam

- ahol az iskola megpróbál felkészíteni az élet fontos területeire.

Mert sajnos olyan emberekkel találkozom, akik furán néznek rám, ha a lelküket szeretném megismerni és gyógyítani, nem értik saját maguk működését sem. Így nehéz ennyi év után váltani és ez emberek életébe kerül ám.

Szeretném előre leszögezni, hogy mint mindig kicsit sarkosan fogalmazok, egyrészt így tudok, másrészt, így kapják fel rá az emberek a fejüket, de én is tudom, hogy semmi sem fekete vagy fehér egyértelműen és hangsúlyozom újra, hogy itt azokról írok, ahol a szülő esetleg erősen elvárja, hogy kitűnő tanuló legyen a gyereke és minden mást feláldoz ennek az oltárán. A vele töltött időt, sportolást és, hogy megélje mindig, amit az ő korában célszerű és megtalálják közösen akár a tehetségét a gyermeknek valamiben.

És még csak nem is a jó tanulókról írok, hanem azokról, akik kitűnők, ezzel a témával sokan foglalkoznak és szinte mindig találni mögötte valamilyen görcsös akarást, megfelelési kényszert és nem is biztos, hogy a szülő irányába, de sokszor igen. És nyilván nem mindegy, hogy egy gyerek az általános iskolában, a középiskolában vagy akár még a főiskolán, egyetemen is kitűnő-e vagy sem. Szóval ez csak egy jel lehet, nem biztos, hogy az, de vizsgáljuk meg a dolgok mögöttes tartalmát. És nehogy valaki azt vegye ki ebből, hogy tanulni felesleges, a legfontosabb dolog a világon, csak nem biztos, hogy az adatok magolása a legjobb módja. 

És mi lenne a cél?

Már így is hosszúra nyúlt a cikk, álljon itt is egy videó, amiben már nálam okosabbak kitalálták, hogy is lehetne ezen változtatni, például így:

https://www.youtube.com/watch?v=AjcraT6kaH0

Finnországban már tudják, hogyan lehet jobb.

Néhány pont arról, amiben jobbak: nincsenek élesen elválasztott tantárgyak, nincsenek dolgozatok, az osztályzat nem nyilvános, figyelnek az egyénekre, nem adnak házit, max. 30 percet egy napra, nem kell adatokat bemagolni

Valami hasonlóra gondolok én is. 

De hogy pozitívan fejezzem be.

Te, aki olvasod ezt a cikket és tetszett, vagy felkeltette az érdeklődésed, hogyan tudok én segíteni bármilyen életterületeden, akkor tegyél próbára.

Kérj egy időpontot hozzám és beszéljünk arról, ahol elakadtál és, amire nem készített fel az iskola.

 

Ha tetszett, oszd meg másokkal is.

Kövess a Facebookon is!

Ha pedig elakadtál, akkor kérj időpontot személyes beszélgetésre. 

Honlapom: www.lelkiedzo.hu

Heinrich Nóra, 06-20-363-13-88

Képek: Pixabay

süti beállítások módosítása