Coaching

Lelki edző

4 dolog, amin gondolkozz el, ha JÓ gyereked van

2019. május 31. - Lelki edző

Avagy figyeljünk oda ezekre a jelekre is, lehet, hogy nem is jutna eszünkbe, hogy ebből a nézőpontból is megvizsgáljuk ezt a kérdést. 

Szülőként büszkék vagyunk arra, hogy a gyermekünk jó gyerek, nincs vele gond, nem kell fegyelmezni, nem mond róla rosszat a tanár, nem kell vele tanulni. De mi történik ilyenkor a gyermekben?

Én jó gyerek voltam, úgyhogy ennek a szemszögéből tudom ezt most megírni, illetve több ilyen ügyfél is volt nálam, aki hasonló dolgokat mesélt, ezért megfordult a fejemben, hogy hasznos lenne, ha anyukák megvizsgálnák kicsit a gyermekük motivációját vagy felnőtt emberek saját mindenkori motivációjukat azzal kapcsolatban, ha jó felnőttek és/vagy jó gyerekek.

Mi lehet annak a hátterében, hogy valaki mindig jó, szorgalmas, kitűnő tanuló, csendes és nem csináltat magának kék hajat és tetkót sem. Nyilván ez életkoronként eltérő, de mindig érdemes lehet megnézni más oldalról is ezt a kérdést.

1. A jó gyerek, lehet, hogy fél

Azért nem tesz rosszat, vakmerőt, mert fél a következményektől, fél attól, hogy baja esik és inkább nem rosszalkodik, hanem ül és játszik csendben, rendben. Tehát fél megtenni valamit, mert félti a testi épségét, vagy félhet a szülői szigortól, hogy rákiabálnak, hogy nem fogják szeretni, ha valami olyat tesz, amivel nem ért egyet a család, a szűk társadalom, amiben él stb.

felos_baba.jpg

2. A jó gyerek erősen meg akar felelni

Kinek? Elsősorban a szüleinket, hiszen élete első felében ők vannak vele 0-24-ben, de aztán, mindenkinek, az óvó néninek, az óvó bácsinak, tanároknak, főnökeinek és mindenkinek. Ugye a rossz, renitens gyerekek nem akarnak megfelelni senkinek? Az ő viselkedésük mögött egész más motiváció áll, azzal azt hiszem kicsit többet foglalkozik mindenki, mert ha valaki „rossz”, akkor foglalkoznak vele, elviszik ilyen-olyan tanácsadásra, de ha túl jó és túl jól tanul és túlzottan szorgalmas akkor nem biztos.

Sose akartam olyan gyereket nevelni, aki mindenben egyetért velem, mert ha mindenben egyetért, akkor követ a szakadékba is.” (Mérő László)

gyerek.jpg

3. A jó gyerek meg akarja könnyíteni valaki életét

Úgy érzi, hogy teher, hogy nehéz a szüleinek, mert hát mennyi dolguk van, mennyi munkájuk és intéznivaló, akkor én nem leszek újabb probléma forrása, hanem szépen csöndben elleszek egyedül is, korán önállóvá válok és ellátom magam, mint egy felnőtt. Volt olyan, aki már pár hetes kora után nem sírt többet, mert nem akart problémát okozni anyukájának, aki nem volt túl jól. A gyerek alkalmazkodik a szüleihez, ha otthon sokat veszekednek, esetleg válnak és/vagy sokat dolgoznak akkor is meghúzza magát egy gyerek és jó lesz.

4. A jó gyerek azt akarja, hogy szeressék

Mindannyian arra vagyunk kódolva, hogy szeressenek minket és ugye, aki jó, azt könnyű szeretni, így hamarabb elérjük, amit szeretnénk. Nagyon sok mindent megteszünk azért, hogy szeressenek minket egész életünkben.

Egy gyerek pontosan megérzi, ha nem jól szeretik. Nem tudja megfogalmazni, de szorongani kezd, leértékeli magát, taktikákhoz folyamodik, hogy több, igazabb szeretetet csikarjon ki.”

(Karafiáth Orsolya)

Ezeket azért vizsgáljuk meg a saját gyerekeinknél vagy önmagunkban.

Én miért azt választottam, hogy jó legyek?

Miért jó, hogy jó vagyok?

Ez a vers idevág, ideteszem:

Kovács Barbara: Ma rossz leszek

Ma rossz leszek. Elhatároztam.
Senkinek nem köszönök.
Az oviban verekedni fogok,
meg egy tányért összetörök.
Zsuzsi haját meghúzom,
Laci rajzára odafirkálok,
a várat feldöntöm,
lehet, hogy ezért majd sarokban állok,
de ma akkor is rossz leszek,
olyan rossz, mint soha,
fog majd csodálkozni az egész óvóda!
Foglalkozás alatt mindig felállok,
mindenbe úgyis belekiabálok,
az ebédet nem fogom azért se megenni,
hiába bíztat majd az óvónéni.
Még az is lehet, hogy kiöntöm a vizet...
a mosdóban folyton pacsálok,

kinyújtom a nyelvem a Zolira,
alvás helyett az ágyon ugrálok
 
Még sosem voltam rossz,
ezért észre se vesznek,
de jó annak a sok 
nagyon rossz gyereknek!
 
Az óvónéni egész nap beszélget velük, 
lefoglalja őket, hogy ne legyen idejük
a rosszalkodásra, meg semmi másra.
Velük mindig, mindig beszélgetnek,
meg feladatot kapnak, hogy ügyesek legyenek!
Az a szörnyű Karesz dícséretet kap,
ha nem csinál semmi jót, csak egyszer szót fogad...
 
Én mindig jó vagyok.
Ma azért is rossz leszek!
Szeressenek engem is úgy, 
mint egy rossz gyereket!

Most sokan majd nekem esnek, milyen hülyeség, hogy még abból is rosszat csinálok, hogy egy gyerek jó. Én ezt elgondolkodtatónak tartom és lehetnek mögötte mélyebb okok. Ugyanis egy gyerek alapvetően eleven és felnőttek által „rossznak” titulált, mert kérdez, mozgolódik, nem tud egy helyben ülni és ezer dolgot csinál egyszerre és mindenbe belekezd, majd abbahagyja, (ez normális egy bizonyos életkorig), fut, szalad, nem lehet rászólni sem, akkor is megy előre magának. Ha egy gyerek mindig jó, akkor érdemes megnézni, hogy nem lehet-e igaz rá valamelyik a fentiek közül. Persze nem akarom én ezt mindenkire ráhúzni.

És szívesen veszem, ha megírjátok a véleményeteket ezzel kapcsolatban.

Elérhetőségeim: Heinrich Nóra, www.lelkiedzo.hu, 06-20-363-13-88

Képek: Pixabay

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lelkiedzo.blog.hu/api/trackback/id/tr9114872968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jennie 2019.06.02. 03:04:50

Magamra ismertem, szinte mindig jó gyerek voltam. Mind a négy pont igaz volt rám gyerekként és igaz a mai napig is. Előfordul, hogy emiatt a saját érdekeim érvényesítése háttérbe szorul, ami egy csomó belső feszültséget okoz és egy idő után ennek általában rossz vége lesz.

Ad Dio 2019.06.02. 08:26:06

Ha a "jó" szót "rossz"-ra cseréled, ugyan úgy le lehet írni mindezt. Vagyis a "rossz" gyerekre is megáll az elmélet. És itt mindjárt ki is bukik a bibi: sem a "rossz" sem a "jó" gyerek nem önmagában probléma. Akkor baj csak, ha az oka problémás. Erre meg nehéz neten át bármi okosat mondani.

Bébi fészek 2019.06.02. 08:35:40

A téma lényege: hogyan csináljunk (ál)problémát abból is, ami nem az? Az 1. pontot leszámítva a többivel nincs gond. Egy önzésre alapuló szemlélet számára persze van.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2019.06.02. 08:37:02

jo cikk...csak karifát nagyasszonyt hagyjuk mar...annal modorosabb valaki keves van.

bontottcsirke 2019.06.02. 09:10:53

Ma a degeneració korszakában igazi kincs egy normális gyerek. A jelentős része használhatatlan hiperaktív hülyegyerek

Lúdvérc 2019.06.02. 09:43:00

Nagyon is igaz és fontos erre figyelni.
Ha a gyermek nem kap elegendő-megfelelő szeretetet, ezt a "jó gyerekséget" továbbviszi a felnőtt életébe. Mindenkinek megfelelni vágyó, csendes, szorongásos kamasz, majd depressziós felnőtt lesz belőle.

midnight coder 2019.06.02. 09:46:40

1. Ja. Így mûködik az evolúció. Az okos gyerek elhiszi a szüleinek, hogy az autók elé kiugrani az úttestre rossz ötlet, a hülye gyerek meg nem. Ez már az õsember idejében is így ment, csak akkor az autók helyett az emberevõ tigris volt a veszélyforrás. Aztán, ha a hülye gyerek véletlenül túléli az autót, akkor elmegy szelfizni egy szikla tetejére és onnan esik le. De biztos azzal van a baj, aki nem ilyen.

2. Igen, nyilván abból lesz a sikeres felnõtt aki nem akar megfelelni senkinek. Mondjuk a mai társadalomban néha ez is bejöhet, csak 1 Steve Jobsra jut 100 000 börtöntöltelék / hajléktalan.

3. Igen, az is szar ügy ha valaki tekintettel van másokra. Az ilyenbõl soha nem lesz jó liberális.

4. Ja, ez is súlyos probléma manapság. Ha nem vagy kicsit/nagyon pszichopata, szart sem érsz.

Molnár Simon 2019.06.02. 09:47:39

@Ad Dio: Tényleg! Micsoda lényegi meglátás! És a "kék" szóval is működik, meg azzal is, hogy "troll". :-)

diliba 2019.06.02. 09:49:56

A cikk a gyerekkori énemet írja le tökéletesen. Ez is maradt bennem: aki jó, az boldogtalan...
Pedig nem így van. Tudom, hogy az igazi az, ha valaki mer rossz is lenni, és utána dönt úgy, hogy a jó neki jobban bejön. Mint assisi Szent Ferenc. Ő sok rosszat elkövetett, kipróbált szinte mindent, és utána döntött. Nem gyávaságból volt jó, hanem saját döntésből. Ez az igazi!

Molnár Simon 2019.06.02. 09:52:54

@midnight coder: 1. Nem kell az evolúció "működésének" ismerete annak felismeréséhez, hogy a cikk nem a hülye-okos párról szól. 2-4. Nem javasolja a cikkíró, hogy mindenki ilyen vagy olyan, sikeres vagy sikertelen pszichopata felnőtt legyen, hanem több odafigyelést javasol, az okok keresését, gondolkodást. Khm.

testlife 2019.06.02. 10:01:50

@Ad Dio: Minden alap nélküli szimpla baromság, amit írsz. Ugye te is tudod azért?

Ekrü 2019.06.02. 11:21:25

A cikk írójának ezek szerint rossz magaviseletű gyermeke van és ezzel próbálja vigasztalni magát. Mondjuk nem tudom,hogy ezek után mi van azzal a "nagyonliberális" mantrával ,miszerint egy gyermek azért rossz mert nem kap elég figyelmet és szeretetet ezért a rosszaságával próbálja meg felhívni magára a figyelmet....

CaptainG 2019.06.02. 12:50:20

En is raismertem gyerekkori enemre. Emiatt az erdekervenyesito kepessegem nekem is csorbat szenvedett. Most felnottkent probalom kijavitani ezt, valamint az erdekegyezteto kepesseget kialakitani ami talan megfontosabb. ( Van abban a mondasban valami hogy: " Legy rossz. A jokkal mindig kibasznak..." :) )

232323 2019.06.02. 13:14:45

@CaptainG: ennyi. Gazolj te at masokon mert kulonben rajtad megy at mindenki. Meg a luzerek is.

Nem kifizetodo a kozosseg erdekeit a magunke ele tenni. Ezert is remelem h lekorbeatombombazzak a vilagot kimiek meg trumpiek meg a haverjaik.

232323 2019.06.02. 13:15:33

@232323: karafiatot meg aki felvallalja egy bejegyzesben az csak idiota lehet.

Ad Dio 2019.06.02. 13:17:28

@Molnár Simon:

Ezt is megtudtuk hát. Köszönet. Egy kávét?

Ad Dio 2019.06.02. 13:27:17

@testlife:

Nem. De mindjárt megtudom, mert velem szemben Te persze nem beszélsz a levegőbe :-). Nos?

kvadrillio 2019.06.02. 13:41:19

OTTHON A SZÜLŐHAZA, AHOL FELCSEPEREDETT A ZEMBER.....EZT UGYE NEM LEHET ÖSSZETÉVESZTENI A KANAPÉVAL.
aztán...

én is, és sok más magyar emberke is felújítaná az otthonát unikós visza nem térítendő milliárdokból !!!
TALÁN ABBL A 90 MILLIÁRDBÓL, AMIT PONT ERRE ADOTT AZ UNIÓ A MAGYAROKNAK ! VIKTORKA INTÉZKEDJ MÁÁÁ EZ ÜGYBEN !...MER A FASZOM KIVAN A MINDENFÉLE KASTÉLYFELÚJÍTÁSOKKAL...., MÁR BAYERNAK IS JUTOTT,,,,, 1.. fT-OS KASTÉLY, L. SIMONKÁNAK IS JUTOTTT, MEG AZ ÖSSZES HAVERODNAK IS JUTOTT ! BAZDMEG !

Nagyon nehéz feladatot kapott Orbán Viktortól Lázár János
2019. június 1. 16:07 - szerző: 168 Óra

Újabb testhezálló feladattal bízta meg Orbán Viktor miniszterelnök Lázár János egykori kancelláriaminisztert, akinek a Tisza család egykori otthonát, a borzasztó állapotban lévő geszti Tisza-kastély felújítását kell felügyelnie, és gondoskodnia arról, hogy az épületet két év múlva kulcsrakész állapotban adhassák át a Református Egyháznak – tudatta a Facebook-oldalán Lázár, akinek ettől talán csökken kicsit a lelkiismeret-furdalása amiatt, hogy nem figyelt eléggé a mezőhegyesi ménesbirtokra.

– Megtisztelő, de nehéz feladat lesz – összegzett a ménesbirtok mellett a dohányzás visszaszorítását is felügyelő politikus.

Az épületben élt Tisza Kálmán, aki 1875 és 1890 között volt Magyarország miniszterelnöke, ott született a tragikus sorsú Tisza István is, Tisza Kálmán fia, aki 1903 és 1905, majd 1913 és 1917 között is miniszterelnök volt. Nevéhez fűződik Magyarország első világháborús hadba lépése is.

(Az Index nyomán)

19540511 2019.06.02. 13:44:00

@bontottcsirke: Te már csak tudod, hiszen magadról beszélsz.

19540511 2019.06.02. 13:45:14

@232323: Látszik, hogy te sem voltál még soha életedben gyerek, legfőképpen nem voltál soha kislány.

19540511 2019.06.02. 13:49:51

@midnight coder: S Jobs-t felhoznod pont nem volt szerencsés, mivel ő egy tipikus "rossz" gyerek volt, nevelő szülők nevelték fel, mivel az édesszüleinek nem kellett, kerülte az iskolát, az egyetemet otthagyta, mert unalmas volt, pont nem akart megfelelni a kívánalmaknak.

sírjatok 2019.06.02. 15:47:57

@19540511: ...pont EZÉRT hozta fel, hogy 1 SJ-re jut 100.000 csöves...

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2019.06.02. 16:35:26

Érdemes megahtározni, mit értek "jóság" és "rosszaság" alatt, mert nagyon nem mindegy. Az én olvasatomban "rossz" az, aki másnak konkrétan fájdalmat, kárt, megaláztatást stb. okoz. Erre legfeljebb nagyon kicsi korban van mentség, illetve - extrém esetben - válaszreakciók esetében (v.ö. önvédelem). Egyébként NINCS. A bully-t ne mentegesse senki azzal, hogy eleven, meg a gyerek akkor jó, ha rossz (a szüleit meg pláne nem lehet felmenteni). Nem "rosszaság" a zajosság, a szaladgálás meg a többi - adott esetben viszont korlátozandó.
Hasonló elvek mentén mozogva a szívből jövő segítőkészség, az empátia és önzetlenség olyan jellegű "jóság", ami minden dicséretet megérdemel (hangsúly a "szívből jövőn"). Aggodalomra okot adó jelenség a "lapítás" (jónak lenni félelemből az sajnos nem jóság), a hazudozás és tagadás (amikor a gyerek nem "jó" csak ügyesen adja el magát) és a mulyaság (ami esetleg egyszerűen csak a gyerek alapállapota, nem valamilyen trauma következménye, de attól még életveszélyes lehet).

CoolKoon 2019.06.02. 17:32:28

@midnight coder: "Igen, az is szar ügy ha valaki tekintettel van másokra." - Jáj, már megint az az értő olvasás: nagyon nem mindegy hogy MIÉRT van a gyerek tekintettel másokra: belső meggyőződésből, vagy szülői parancsra. Az utóbbi ugyanis kérészéletű lehet és legfeljebb a kamaszkor elején eltűnik.

bontottcsirke 2019.06.02. 19:37:47

@Zsuzsi25: igen ők lesznek a degeneralt felnőttek

Ekrü 2019.06.02. 19:58:22

@CoolKoon: Mutass már nekem olyan 10 év alatti gyermeket aki belső meggyőződésből és nem pedig szülői parancsra van tekintettel pld. az alvó kisöccsére/húgára.Vagy mondjuk olyan 5 évest aki a belső meggyőződése miatt nem futkos a vendégek között egy étteremben...

rezsöatya 2019.06.02. 21:00:43

Kedves posztíró!

1 dolog, amin gondolkozz el: a helyesírás! :-P

Nem sorolom, mert több is van, csak egyet: az óvónéni es az óvóbácsi szavak egybeírandók! (Ja, végülis kettő lett, maradhat? :D )

Törpe minoritáska 2019.06.02. 21:16:35

@Kovácsné: többet ér a kommented mint a poszt. Persze azt megszoktuk, hogy a konyhapszichológia tarol a blogszférában (is).

kewcheg 2019.06.02. 22:11:24

Milyen rossz gyerekről beszélünk? Aki fütyül a templomban?Ááá nem rossz, csak eleven.Aki felrobbantja a kémia előadót? Hasonló, pozitív.
Viszont: amelyik már 4-6 évesen is geci, szívatja a többi gyereket, terrorizál, állatot kínoz, azt addig kéne megölni míg gyerek.én kérek elnézést....

CoolKoon 2019.06.02. 22:42:26

@Ekrü: Akkor most hadd fordítsam meg a kérdést: szerinted az általad felsorolt (amúgy abszolút jogos) és hozzájuk hasonló eseteken kívül a "jó" gyerek szülője nem várja el ugyanezt? Olyan esetekben is akár, amikor semmi értelme nincs az egésznek, a szülő meg csak "megszokásból" osztja ki a parancsot?

CoolKoon 2019.06.02. 22:44:20

@kewcheg: Jaa hogy te meg tudod állapítani az ilyenek "társadalmi hasznosságát" már 4-6 éves korukban is? Szerintem a Telejósdában sokat kamatoztathatnád a tudásod....

Almandin 2019.06.02. 22:53:22

Sokan teljesen félreértik a cikk mondandóját. A jó gyereken azt érti, aki be van törve, félelemből nem mer másképpen viselkedni, mint ahogyan azt a tekintélyszemélyek elvárják. A megfelelési kényszer azért alakul ki, mert a gyerek fél, hogy másképp nem fogják szeretni. Önelnyomó viselkedés alakul ki. Sajnos felnőtt korban is sokaknál megmarad ez. A jó gyerek nem azonos a tisztességes, másnak nem ártó emberrel (igen, egy 60 éves ember is lehet jó gyerek), hanem egy balek, akit ki is használ a környezete. Másrészt a megfelelési kényszer miatt az ellenérzéseit se meri kifejezni, sajnos az a személyes tapasztalatom, hogy ezek az emberek általában nem egyenesek, sokszor kifejezetten sunyik. Szükségletük, hogy mindenki szeresse őket, nem mernek konfrontálódni.

Almandin 2019.06.02. 23:03:40

@kewcheg: Nagyon torz gondolkodásod van. A gyerekkori viselkedési problémákra (még ha súlyosak is) pedagógiai és pszichológiai megoldások vannak. A gyerekek se angyalok. Óvodás korú gyerekek még nem rendelkeznek annyi belátással, indulatkezelési képességgel, empátiával, hogy felmérjék negatív tetteik következményeit. Nem véletlen, hogy civilizált országokban nem is büntethető egy kisebb gyerek még akár emberölésért sem. A büntethetőségi korhatár tizenéves korban van, eltérhet országonként, de elmaradott helyeket leszámítva 10 éves kor alá nincs levive, nem véletlenül.
Amúgy magadat hova sorolod, hogy simán megölnél egy 4-6 éves gyereket? Az oké? Szerintem projektálsz.

Zsuzsi25 2019.06.03. 07:05:48

@bontottcsirke: de ők fognak ervenyesulni, nekik lesz konnyebb az eletuk, jobb a fizetesuk, munkahelyi elomenetel stb. Én nem nevelem kifejezetten jonak egyik gyerekemet sem. Nem éri meg. Gázoljanak át bárkin, ha szukséges, kulonben őt fogjak eltaposni. "Ha megutnek, üss vissza egy nagyobbat!" Engem jónak neveltek. Meg is szívtam mindig.

bontottcsirke 2019.06.03. 07:14:47

@Zsuzsi25: Az ilyen elvtelen faszok élik le a világot, semmi sem fogtok hozzátenni az élethez, csak szaporodni fogtok feleslegesen. Nulla szociális érzékenység, nulla környezettudat, műveltség, ami reneszánsz embert csinálna belőlünk. Telefonnyomkodás, here-munka, meg odaszarás ahonnan eszünk. Gratulálok.

Zsuzsi25 2019.06.03. 07:35:23

@bontottcsirke: Én sem szeretem hogy ilyen a világ, mint mondtam, "jónak" neveltek. De ilyen! Ehhez kell alkalmazkodni. A férjemen latom leginkább, hogy ő a totális ellentétem. Ő az a tipikus "rossz" - Kidumálja magat bármiből, kimászik bármiből, és nem tudják eltaposni. És lám, meg is látszik az életén, a keresetén, a munkahelyi pozícióján, meg azon amit elért. Semmit sem teszek a világhoz? És? A világ sem tesz értem semmit.....
Egy pelda: . Mikor teherbe estem, vettünk hazat, a lakasunkat viszont nem adtuk el, úgy döntöttünk kiadjuk. Amikor megbeszéltük, hogy mennyiért, én kb. 40%al kevesebbet gondoltam, (egy fiatal pár akarta kivenni, kisgyerekkel a tavolabbi ismeretségi körünkben akkor még csak abszándékot tudták, az árat nem) mert ne szivassuk már szegény fiatalokat. A ferjem meg mondta, hogy nem, nem szocialis szövetkezet vagyunk. És igaza van. Nekem ki fogja olcsóbban adni a házat mondjuk? Senki!

FlybyWire 2019.06.03. 10:07:21

@Almandin: ijesztő, hogy milyen kevesen fogták fel, hogy miről szól a blog. Örülök a hozzád hasonló kivételnek.
A fröcsögőknek: vállaljatok gyereket! Fárasztó dolog, de szeretet-hiány ellen a legjobb :)

FlybyWire 2019.06.03. 10:13:29

@Zsuzsi25: a férjed életrevaló gyereket akar nevelni, nagyon helyesen. Sok csököttnek az önmagunkért való kiállás képessége szemmel láthatóan értelmezhetetlen fogalom, ezért hoznak bele teljes hülyeségeket (agresszió, gonoszság stb.). Már a vers értelmezése sem ment nekik :)

Amúgy meg minden gyerek más, vannak alapból introvertáltak, nekik eleve nehezebb dolog az érdekérvényesítés, de nem lehetetlen! A többség extrovertáltnak jobban fekszik a mai világ, de nyilván nevelni kell őket is, hogy az igazságérzet ne forduljon agresszióba, a kíváncsiság frusztrációba, a lelkesedés másokat zavaró zsezsgesbe stb. Erre van a szülő, vagyis kellene, hogy legyen.

Almandin 2019.06.03. 10:36:31

@Zsuzsi25: A jogos önvédelem és a mindenkin való átgázolás között van egy különbség. Ártani nem szabad senkinek, de ha az embert megtámadják, beleállni a harcba még nem törtetés.
Az, hogy többet keresnek a "rosszak": nos, én azt látom, a gátlástalan pszichopatáknak áll a világ. Nem kell mulya jógyereknek lenni ahhoz, hogy az ember a mai világban ne tudjon eléggé érvényesülni vagy karriert csinálni, mert a pszichopata taposás és a módszerek meg nem válogatása épp a tisztességes emberre se jellemző.
Más példa. Van egy tehetséges 18 éves lány, szépen énekel, jó előadóművészi tehetség. Megpróbál karriert építeni, de többször belefut azokba a rendezőkbe, befutott karrierrel rendelkező férfi kollégákba, akik a szereposztó díványon való hentergéshez kötik, hogy szerepet kap-e. Ha nemet mond, nagy eséllyel pályát módosíthat, vagy megreked jelentéktelen mellékszerepekben, kis pénzért, hírnév nélkül. Közben láthatja, hogy a fele annyira tehetséges kolléganők főszerepeket kapnak és befutnak. Ha megteszi a kért szexuális szolgáltatásokat, sztár lesz belőle rövid időn belül. Nos, a tisztességes megoldás ebben a helyzetben az, hogy nem csinál prostit magából a karrier kedvéért. Ha gátlástalan, akkor igen. A jókislány pedig ilyen helyzetben vagy azért nem szexel, mert a szex bűn a nevelése szerint, és csak az anyja meg ne tudja, vagy titokban megteszi és kifelé álszenteskedik.